Ad Code

Teaching the so-called 'conditionals' - pre-viewing task

Table of Contents [Show]

    Have a look at the beginnings and possible ends of these conversations. How do  they relate to the so-called “three conditionals” (or four if you’re being generous)? How many other beginning and end clauses,each using a different structure, can you add for each? Which of them describe “real” events, and which describe hypothetical events?


    Teaching the so-called 'conditionals' - pre-viewing task


    1.  If you see John, ...  

    • let’s invite him for dinner
    • would you tell him I’m not going this evening? 
    • don’t tell him I’m in!
    • you should apologise for last night.

    2.  If it’s raining this afternoon,... 

    • I’m not going.
    • I don’t want to go. 
    • let’s stay at home.
    • we had better stay at home.

    3.  If Karen has arrived,             

    • we can start.
    • shall we go for coffee?
    • I won’t need to bother David.

    4.  If Helen will help us,...            

    • we should get things done fairly quickly.
    • that solves the problem.
    • we’ve solved the problem, more or less. 
    • we can do it all on Monday.

    5.  If Pat was there yesterday,...  

    • why didn’t they tell me?
    • they should have told me.
    • she’ll probably have told Alan everything. 
    • she probably isn’t coming today.

    6.  If Helen would help us,...        

    • it would make things much easier.
    • we could do it all on Monday.
    • we would have solved the problem, more or less.

    7.  If the earth was flat,...          

    • Columbus would have fallen off the edge.
    • there are a few people I might be tempted to push off.

    8.  If I hadn’t had the accident,... 

    • I’d be on the beach at the moment
    • I might be on the beach at the moment.

    Post a Comment

    0 Comments

    Close Menu